۱۳۸۷ شهریور ۲۹, جمعه

غذاهای ارگانیک; FACT or FAD

بعضی ازآب میوه ها، چه وطنی چه خارجی، طعم نگهدارنده دارند.

بعضی از کارخونه ها کلی بنزوات سدیم به کنسروها و سوسیس و کالباس می زنند تا کوتاهی در بهداشت در فرایند تولید، تا گرفتن پروانه بهداشتی و استاندارد و... مشخص نشه و آزمون تعیین بنزوات سدیم سرطانزا در محصول مورد نظر سخت و پر هزینه است.

ترکیب آب رودها و دریاچه ها وآبگیرها و سفره های زیر زمینی به خاطر استفاده زیاد از کودها و سموم تغییر کرده و باعث تغییر اکو سیستم محیط اطراف شده.

عجله مرغداری ها و دامداری ها و استفاده بی رویه از هورمون های رشد باعث شیوع بلوغ زود رس و هیرسوتیسم (hirsutis) در سالهای اخیر شده و...

چنین مسائلی خیلی ها رو به فکر پیدا کردن راه حل واداشته. شاید یکی از این راه حل ها کشاورزی ارگانیک باشه.

غذاهای ارگانیک یا کشاورزی ارگانیک از جمله مفاهیم جدید در حوزه تغذیه و کشاورزی است. در ایران هنوز چنین شیوه ای مرسوم نیست و طبیعتا محصولات ارگانیک هم وارد بازار نشده.

غذاهای ارگانیک طبق استاندارد مشخصی تولید می شوند. کشت این غذاها بدون استفاده از آفت کش ها ، غنی کننده های خاک و کودهای شیمیایی مرسوم و کودهای حاصل از فاضلاب های انسانی است.

فرایند آماده سازی این غذاها بدون استفاده از افزودنی های شیمیایی و رنگ های مصنوعی باید باشد. برای جلوگیری از فساد در هر مرحله، کاربرد مواد نگهدارنده و استفاده از پرتوهای رادیو اکتیو ممنوع است. در مورد دام ها نیز از آنتی بیوتیک ها و هورمون های رشد استفاده نمیشود. حتی در پروتکل بعضی از کشورها این محصولات نباید دست کاری ژنتیکی شده باشند. نهایتاً در بسته غذایی عرضه شده در مراکز خرید نباید ترکیب غیر ارگانیکی وجود داشته باشد.

با رعایت تمام این شرایط محصولات عرضه شده در نهایت برچسب " Organic Food" یا " 100% Organic food" خواهند داشت.

کارایی این شیوه کشاورزی هنوز مورد بحث است. در یک مطالعه در دانمارک، افت مقدار محصول تا نصف گزارش داده شده.

آژانس استاندارد غذا ((FSA هم تایید نکرده که غذاهای ارگانیک سالم تر هستند و انتخاب چنین غداهایی رو فقط یک شیوه زندگی دونسته، مثل گیاه خواری.

ولی راستش تصور اینکه بدون کود شیمیایی و آفت کش ها بتوان مشکل غذایی 7 میلیارد نفر آدم مقابله کرد برای من سخت هست.

هر چند که با یه حس مینیمالیستی و طبیعت گرایانه می شه از اینکه دیگه غذاها کود شیمیایی و آفت کش و هورمون ندارند خوشحال بود.

ولی کپک و آفت و زنگ گندم و ... هم طبیعی هستند!

مطمئنم که در گوشه ذهن هر کسی خاطره نگرانی مادر یا مادر بزرگش از کپک زدن مربا و ترشی و خیارشور و رب گوجه فرنگی خونگی وجود داره!

بین سالهای 76 تا 78 به دلیل وجود سم افلاتوکسین، متابولیت قارچ آسپارژیلوس (fungus Aspergillus )، صادرات پسته ما به اروپا دچار مشکل شد. قارچ آسپارژیلوس یکی از آفات مهم دانه ها مثل پسته و حبوبات و گندم و برنج و سایرغلات هست.

افلا توکسین، مثل خیلی از مایکو توکسین ها که سبب فساد مواد غذایی هستند، جز ترکیبات بالقوه سرطانزاست.



(زمستون دو سال پیش قیمت سم بالا رفته بود و دیدن همچین منظره هایی کاملا عادی شده بود!)


در واقع سمیت یا عدم سمیت را بودن یا نبودن محض یک ماده، مثلا باقیمانده سم دریک محصول باغی، تعیین نمی کند. به گفته پاراسلسوس (پزشک سویسی در قرن 16) " مقدار ماده در بروز سمیت مهم است."

به نظر می رسه اگر به دنبال ضمانت های اجرایی محکم تری برای حد و حدود استفاده از نگهدارنده ها و سموم و کود ها و ... باشیم بهتر هست. مشکل عدم رعایت استاندارد هاست. انحراف در معیار در مورد این محصولات هم می تونه اتفاق بیافته.

شاید پیشرفت تکنولوژی و علم در آینده راه منطقی دیگه ای رو باز کنه. مثل کشاورزی گلخانه ای که کنترل بیشتری بر آفات و مصرف کود وجود داره و یا مبارزه بیولوژیکی با آفات...

شما کدوم رو انتخاب می کنید؟ آب لوله کشی با کلر کاملا سمی( البته با مقداری که موجب سمیتی کمتر از آسپیرین می شود) و یا بدون کلر و طبیعی و ابتلا به وبا و عفونت ناشی از E. coli و ...

۵ نظر:

ناشناس گفت...

I always enjoy your precious information on scientific subjects!
Thanks for sharing
and
Be happy dear.

ناشناس گفت...

سلام
نتیجه می گیریم که ناچاریم بین بد و بدتر یکی رو انتخاب کنیم.
مرسی ازاین مطالب جذاب و مفید.
متاسفانه صفحه کامنت های بلاگر فیلتر شده و فقط با فیلتر شکن میشه این صفحه رو باز کرد و کاممنت نوشت.

ناشناس گفت...

سلام اتفاقا منم اون روز همون جایی بودم که عکسشو گرفتی،می بینی چه نزدیکتم؟

ناشناس گفت...

سلام
بلاگر روزنامه نیست که ببندنش.

ناشناس گفت...

salam azizam
etefaghan yeki az daghdaghehai man ham hamine
organic food ha kheili geroon tar az mamooliha hastan va taghriban mablaghe ghabele tavajohi too soorat hesab taghir mikone. bara man ke sangine. albate say mikonam goosht ro hatman organic begiram. gahi fek mikonam asan in hame talash cheghad mitoone moaser bashe ke saratan begiram ya nagiram...adam gij mishe vaghan