۱۳۸۷ مهر ۷, یکشنبه

28 سپتامبر، روز جهانی قلب!

در تقویم سازمان بهداشت جهانی 28 سپتامبر روز جهانی قلب نامگذاری شده.

البته این قضیه ربطی به والنتاین و I LOVE YOU و این حرف ها نداره پس لطفا فوری سراغ موبایلتون نرید!

طبق گزارشات سازمان بهداشت جهانی در سال 2005 بیماریهای قلبی-عروقی دلیل اصلی مرگ افراد دنیا بوده(30% علل مرگ ومیر، بخش قرمز تصویر پایین)، حدود 17.5 میلیون نفر! 80% این تعداد مرگ و میر در کشورهای با درآمد متوسط و کم اتفاق افتاده.



ریسک فاکتورهای بیماری های قلبی-عروقی (مواردی که احتمال ابتلا رو بالا می بره) سیگارکشیدن، تغذیه ناسالم و بی تحرکی معرفی شده. این 3 فاکتور احتمال رسوب و نشست چربی های تغییرشکل یافته رو در دیواره رگ ها بالا می بره. حالتی که در پزشکی به اون آترواسکلروزیس یا تصلب شرائین گفته می شه.

جالب اینجاست که همه ما همه این حرف ها رو بلدیم و از وقتی خودمون رو شناختیم با تمام این قضایا آشنا بودیم و از تکرار و شنیدن دوباره دلگیر، ولی وقتی به آمار نگاهی میندازیم و یا به CCU بیمارستانها که بافت سنی بیمارهای بستری سال به سال پایین تر میاد متوجه می شیم که مساله شوخی نیست... و انقدر جدی هست که یک روز به نام قلب نامگذاری بشه و آمارهای درخشان سلامت مردم دنیا بررسی بشه و به فکر چاره افتاد...

سازمان بهداشت جهانی(WHO) برای پیشگیری از روند افزاینده ابتلا به بیماریهای قلبی-عروقی راهکارهای ساده ای رو ارائه کرده. ترک سیگار یا تنباکو، فعالیت بدنی روزانه به مدت نیم ساعت، کاهش مصرف روزانه نمک به میزانی کمتر از نصف قاشق چایخوری و دریافت روزانه حداقل 5 واحد میوه و سبزی برای کاهش ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی توصیه شده.

کنترل فشارخون و وزن هم از طرف WHO توصیه شده.

چاقی و اضافه وزن، به خصوص چاقی شکمی، شانس حملات قلبی و سکته قلبی رو بیشتر می کنه.

دیابت کنترل نشده احتمال ابتلا به آترواسکلروزیس رو بالا می بره. به همین دلیل کنترل قند خون و فشار خون در دیابتی ها مهم هست.

WHO آمار و اطلاعات بیشتری داده که از اینجا می تونید پیدا کنید.

روز قلب مبارک!


۱ نظر:

Unknown گفت...

tv is chowing gum for eyes.
ino yerooz balaye gmailam didam!