۱۳۸۸ مهر ۶, دوشنبه

Fading Red Tide

"آلفونس گابریل" گفته کویر کسی را که یک بار گرفتار افسونش شده باشد را دیگر رها نمی کند. اگر من بودم در مورد خلیج فارس این جمله رو می گفتم.

کشند قرمز(kashand) یا Red tide که پارسال خلیج فارس رو درگیر کرده بود و حتی به آب های ماهشهر هم رسیده بود، در حال ناپدید شدن هست و 'گفته شده که فقط در آب های هرمزگان هنوز دیده می شه ولی خیلی کمتر. در حد 200 هزار در هر واحد به نسبت بیشتر از یک میلیون که قبلا دیده بودم.
بعد از سفر قشم پارسال و جنگل های حرا، حس عجیبی نسبت به خلیج فارس دارم. شاید اگر کمی بیشتر اونجا بودم مثل غواص توی فیلم Le Grand Bleu دلم می خواست برم و برم... البته تنها همین یک بار نبوده.
بر خلاف تصور خیلی ها، خلیج فارس اصلا به اهواز نزدیک نیست و دیدار ما فقط به سفرهای گاه به گاه محدود می شه!
شندین این خبر برای من خوشحال کننده بود. ولی خب نمی شه خوش بین بود که کاملا خطر رفع شده. همونطور که اینجا نوشته در دمای بالا رشد جلبک ها کم می شه که شاید با سرد شدن هوا دوباره به حالت اول برگرده...
جدای کشند قرمز در جنوب، دریای خزر هم مدتی است با یک شکوفایی جلبکی-Algal Blooms- دیگه مواجه شده که Nodularia، یک جلبک تک سلولی سبز آبی، مسئول اون هست.
اگر این فیتو پلانکتون ها انقدر مهربون باشند که توکسین تولید نکنند، به خاطر جمعیت زیادشون، اکسیژن محلول در آب رو کم می کنند و زندگی بقیه رو خفه می کنند.

۱ نظر:

علي گفت...

رفيق هميشه مردادي سلام
خيلي وقت بود كه اين طرفا نيومده بودم.
خوشحالم كه هنوز پابرجايي.
خبرت هم خوب بودممنون.