۱۳۸۸ مهر ۵, یکشنبه

2009 World Heart Day


نمی دونستم...!
فکر می کردم که این یکی هم بیشتر برای مرد هاست...
تا امروز که روز جهانی قلب هست و داشتم می گشتم توی سایت های مرتبط دیدم.
البته بیماری های قلبی و عروقی که بزرگترین قاتل، هم برای مردان و هم زنان هست-حدود 17/1 میلیون نفر در سال- ولی اینجا نوشته که این مورد بیشتر از سرطان و سل و ایدز و مالاریا، روی هم، باعث مرگ زنان شده.
برای همین هم فدراسیون جهانی قلب یک کمپین راه انداخته، Go Red، که بتونه آمار مرگ و میر و نا توانی های بعد از حمله و ... رو در خانم ها کم کنه.
گفته هم که این یه لباس قرمز نیست بلکه یک هشدار قرمز هست!
و سفارش کردند به ورزش و زندگی پر تحرک و وزن نرمال و سیگار نکشیدن و کنترل کلسترول و میوه زیاد خوردن و...
و اگر من بودم یه نکته دیگه رو هم اضافه می کردم.
علائم بیماری های قلبی عروقی هم در خانم ها متفاوت از آقایون هست. بیشتر درد قفسه سینه و تنگی نفس وخستگی بی دلیل و تهوع رو تجربه می کنند.
احتمال تشخیص ندادن و درمان نکردن در خانم ها بیشتر هست بس که حقشون نادیده گرفته می شه، حتی از طرف خودشون!
فقط چیزی که هست من می ترسم در مورد Go Red حرفی بزنم! مخمل و اینا...!




۱ نظر:

ناشناس گفت...

این رو اصلا نمیدونستم.

کلا خوبه که همه سالی یکبار برای چک آپ قلب پیش دکتر برن.

Let's go red

(: