۱۳۸۷ اسفند ۲۱, چهارشنبه

12 روی 8 طلایی


دومین 5 شنبه مارس هر سال روز جهانی کلیه است.

واقعا به جز
Amazing به کلیه هامون چی می شه گفت؟ این همه کفایت در تصفیه خون ما...

البته اگه از من بپرسید قلبی که یه عمر مثل ساعت سویسی کار می کنه(!) یا کبد یا دستگاه گوارش یا پانکراس، لنفوسیت ها و پمپ سدیم پتاسیم و DNA پلیمراز آلفا و ... همه چی Amazing هست!

یک بار به یک بخش کلیه یا دیالیز یک بیمارستان بروید و بعد متوجه خواهید شد که همون" دست به آب" رفتن به ظاهر ساده و بی ارزش چه نعمت بزرگی هست و ما خبر نداریم!
امسال برنامه ها بر روی فشار خون، البته بالا، به عنوان هم یکی از علل و هم یکی از نشانه های بیماریهای مزمن کلیه متمرکز شده.
چک کردن ساده فشار خون، چه در مطب پزشک و مراکز بهداشتی وچه در خانه، از اون جهت با اهمیت هست که در صورت بالا بودن فشار خون ، قبل از بروز عوارض جدی کلیوی، به ما پیش آگهی خواهد داد.
به هر حال کنترل فشار خون بالا در مراحل اولیه، خیلی ارزان تر و راحت تر از زمانی است که فرد مجبور به دیالیز و پیوند بشه.
فقط با کمی تغییر شیوه زندگی... سیگار نکشیدن، کاهش اضافه وزن، تحرک بیشتر


در آخر این جمله که در سایت روز جهانی کلیه اومده بود برای من خیلی معنی دار بود:

WKD encourages everyone to learn more about their amazing kidneys and to raise awareness of the fact that that kidney disease is common, harmful and treatable.

یاد کلاس های دیابت افتادم که گاهی یکی از دیابتی ها اعتراض می کنه که چرا اطلاع رسانی کم هست و شاید اگر زود تر نشانه های دیابت رومیشناختیم یک چشمم رو از دست نمی دادم یا ...
و من فکر می کنم تازه این جا فقط کلاس دیابت هست. این همه اختلالات و بیماری که شاید با اطلاع رسانی بیشتربشه جلوی بروز یا بدتر شدن خیلی از موارد رو گرفت ...

۵ نظر:

ناشناس گفت...

تبریک می گم بلوگ خوبی دارین
منhotman هستم به جا می یاری?

ناشناس گفت...

The last sentence in English was amazing!

فلاوین گفت...

آقای hot man
نه! به جا نیاوردم. خیلی مشخصات کلی بود!
کلا یاد شماره های ناآشنای ایرانسلی افتادم!

ناشناس گفت...

من رفیق یاهوییت هستم hotman
چند با تو یاهو باهم چت کردیم. ای دی من
velat2002
یادت اومد

فلاوین گفت...

بله
الان یادم اومد، ولی خب این مربوط می شه به چند سال پیش، حق بدین که حق داشتم که یادم نیاد...