۱۳۸۷ شهریور ۱۰, یکشنبه

سردابه رستاخیز یا ورژن گیاهی کشتی نوح


دقیقا چرا و چطوری رسیدم به این خبر نه چندان جدید نمی دونم. شاید هم تکراری باشه، ولی حداقل برای من نبود...

داستان این هست که در یکی از جزایر چهارگانه شمال نروژ، جایی که فاصله چندانی از قطب شمال نداره، دولت این کشور با همکاری Global Crop Diversity Trust ، سردابه بین المللی دانه اسوالبرد(Svalbard International Seed Vault) رو به راه انداخته.

این سردابه یک بانک دانه یا غله است که تنوع زیستی برای تامین غذای نجات یافتگان بلایای احتمالی آینده زمین مثل جنگ های هسته ای، فجایع زیستی ناشی از تغییر اقلیم و گرم شدن زمین، برخورد شهاب سنگ ها، زلزله، بیماریها و... رو حفظ می کنه. در واقع تداوم نسل نمونه های زیستی گیاهی رو که غذای بشر رو تامین می کنند بیمه می کنه.نمونه هایی مثل گندم، ذرت، لوبیا، سویا و...

ورودی سردابه در کوه Spitsbergen قرار داره . اگر سیستم های مکانیکی سرمایشی سردابه دچار اختلال بشه بازهم به دلیل پوشش دائمی یخ این منطقه دانه ها منجمد باقی می مونند.

طبق مطالعات زمین شناسی به دلیل شرایط ویژه آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی، فرسایش و تغییرات زمین شناختی این منطقه بسیار کند بوده که همین ویژگی باز یک فاکتور مهم برای انتخاب این محل برای این منظور بوده.

محل نگهداری دانه ها حدود 130 متر بالاتر از سطح دریاست و در نتیجه تغییر سطح آب دریاها که بر اثر تغییرات آب و هوایی ایجاد می شه تهدیدی برای نمونه ها نیست. در بدترین حالت حتی اگر تمام یخ های قاره قطب جنوب ذوب شوند ارتفاع سطح آب ها 61 متر بالا خواهد آمد.

ظرفیت این بانک زیستی 3 میلیون دانه است. البته گفته شده که تمام دانه های موجود در دنیای فعلی باید حفظ شوند چون معلوم نیست کدام گیاه بعد از فاجعه هسته ای احتمالی یا تخریب اکولوژیکی ناشی از گرم شدن زمین، قادر به تطبیق با شرایط جدیدی هست که هیچ کس نمی دونه چه شرایطی هست. کلید بقای بشر بعد از روز مبادا تنوع ژنتیکی است.

دمای این سردابه 18- درجه سانتیگراد هست. در این دما دانه ها زنده هستند ولی قادر به رویش نیستند.

ساختمان سردابه پنهان و دور از دید نیست و به وسیله پنل هایی که نور خورشید وماه را بازتاب می کنند به آسانی قابل رد یابی است.

دولت نروژ برای این سازه و راه اندازی اون 9 میلیون دلار هزینه کرده. سردابه زمستان 2008 کار خودش رو شروع کرده.

Consultative Group on International Agricultural Research (CGIAR) (گروه مشورتی بین المللی تحقیقات کشاورزی) هم در این برنامه به صورت جمع آوری و ارسال نمونه ها همکاری داره.

طبق آمار و اطلاعات موجود در اینترنت نمونه هایی از کلمبیا، هند، مکزیک، اتیوپی، کنیا، پرو، فیلیپین و سوریه به این بانک آورده شده.



(نمای کلی سردابه)

۸ نظر:

Unknown گفت...

بسیار عالی!
نسل بشر همینطور هم به اندازه ی کافی گند زده، حالا تصمیم داره اگه یه افتضاح گنده به بار آورد به قول گیمرها مرحله رو سیو کنه که بازم فرصت واسه جنایت و مکافات داشته باشه!

Unknown گفت...

ظاهرن خیلی گرمت شده که پست برودتی گذاشتی!

ناشناس گفت...

جالب اينه كه اين كافر هاي از خدا بي خبر طوري زندگي كردن كه مي تونن به فكر نسلي كه اصلا قرار نيست ببيننش، باشن و البته ما مسلمون هاي اثني عشري هم طوري زندگي كرديم كه نه مي تونيم به فكر نسل بعديمون باشيم نه حتي از فرداي خودمون خبر داشته باشيم.
اينجاست كه ميگن: تعهد برتر از تخصص است.

Big Brother

Shadi گفت...

بلاگت همیشه کلی چیزهای جالب داره
دوست دارمش

ناشناس گفت...

ما تو کشورمون یه نابغه داریم، اونو ببرن بذارن قاطی دونه ها بدر دشون می خوره، در ضمن ما هم یه نفس راحت می کشیم
بابای همه کاکتوسای دنیا

ناشناس گفت...

ههه! این ناشناس خوب میگه‌ها!
این احمدی نژاد رو هم ببر اون تو فریز کنن چه حالی میده!

ناشناس گفت...

سلام عزیزم.وبلاگ جالبی داری.استفاده کردم!
راستی منم بچه جنوبم!"اینجا هم همیشه مرداد است"!!
بازم سر بزن .

سبز باشی

ناشناس گفت...

خوش حال از اشنایی.. ولی من واقعا برای مرداد هستم ..