۱۳۸۷ مرداد ۶, یکشنبه

سفره های نفتی؟؟؟

از این جهت عنوان این پست رو سفره های نفتی انتخاب کردم چون قرار بود نفت سر سفره های مردم ایران بیاد! ولی خب الان تو دنیا اتفاق های دیگه ای داره می افته...

چند روز پیش یه خبر خوندم که هواپیماهای بوئینگ 747 خطوط هواپیمایی ژاپن هم قرارهست ازنوعی biofuel استفاده کنند که از گیاه jatropha بدست میاد و خوشبختانه این گیاه مصرف خوراکی نداره و اینطوری از سفره ساکنین زمین چیزی کم نمی شه.

سوخت های زیستی از توده های زیستی که به تازگی مردند به دست میاد. تقریبا تمام روشهایی که این مواد جامد رو به مایع تبدیل می کنه تا به عنوان سوخت قابل استاده باشند ، 2 روش کلی هستند:

در روش اول چغندر قند یا نیشکریا نشاسته ذرت(corn,maize) رو به کمک مخمر تخمیر می کنند که محصول نهایی اون اتانل یا اتیل الکل هست.

و روش دیگه استفاده از روغن گیاهان روغنی مثل روغن پالم، ذرت، سویا و اخیرا جاتروفاست. ویسکوزیته این روغن ها وقتی حرارت می بینند کم می شه و مستقیما در موتورهای دیزلی قابل سوختن هستند.

همونطور که می بینید قسمتی از غذا یا بهتره بگیم کالری مورد نیاز مردم دنیا به سوخت تبدیل می شه.

ولی خوشبختانه روغن جاتروفا که خطوط هوایی ژاپن و قبلا هم هواپیماهای جامبو جت747 Air New Zealand به عنوان سوخت انتخاب کردند، به دلیل داشتن ترکیبات سمی مثل لکتین و ساپونین و ترکیب سرطانزای phorbol مصرف خوراکی نداره. تقریبا مثل گیاه کرچک توکسیته بالایی داره و همونطور که حدس می زدم دانه های روغنی گیاه کرچک(castor) هم به عنوان سوخت زیستی مطرح هست.



( ریشه گیاه که نیست، گل جاتروفاست دیگه!)


(میوه های نخوردنی جاتروفا)


( دانه های روغنی گیاه)


(مزارع جاتروفا، این گیاه قبلا فقط به عنوان پرچین در هند و مناطق حاره ای آمریکای جنوبی کار برد داشته)


دانه های جاتروفا حدودا 40% روغن داره. روغن به دست اومده در هکتار جاتروفا 10 برابر بیشتر از روغن ذرت و 4 برابر بیشتر از روغن سویاست. تمام این خصوصیات جاتروفا رو به عنوان یه سوخت زیستی با صرفه مطرح می کنه.

تفاله های دانه های جاتروفا پس از روغن گیری باز هم قابل تخمیرهست و میشه از اون به عنوان biomass الکل گرفت.

biofuel, biomass, biodiesel, bioalcohol, biogas, bioenergy from waste و...تمام این واژه ها تعریف دقیقی در زمینه سوخت های زیستی دارند.

خووندنی در این باره خیلی خیلی زیادهست... و از اون جایی که می دونم طولانی بودم مطلب از جذابیت لازم رنج نمی بره(!) و اشنایدر هم معترض می شه دیگه بی خیال می شم!

۶ نظر:

ناشناس گفت...

مطلب جالبی بود

ناشناس گفت...

از سایت من هم دیدن فرمائید
www.isdle.blogfa.com

ناشناس گفت...

اولأ اشنایدر خودتی،دومأ این شد یه مطلب توپ،سومأ اکیوسان تمام مطالبت تو یه صفحه قرار داره الان بالای 1 مگابایت شده،قدیمی ها رو بزار تو صفحات دیگه،چهارمأ فلاوین یعنی چی؟

فلاوین گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
ناشناس گفت...

جالب بود ولی هنوز خیلی مونده تا نفت بی قیمت بشه.
دوست عزیز شما که رشته کاریتون یه چیز دیگه است ظاهرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ناشناس گفت...

با تشکر از مطبی خوبتون. ضمنا یک سرمایه گذار قصد راه اندازی اولین پالایشگاه تولید سوخت خودرو از این گیاه را دارد که محل احداث آن را نیز به دلیل دسترسی اسان به مزارعی کشت جاتروفا کا اراضی گنبد کاووس تا استان هرمزگان را شامل میشو د شهرک صنعتی شکوهیه قم در نظر گرفته است. همچنین خود همین سرمایه گذار در حال مذاکره با مقامات دولتی برای کشت جاروفا در سطح وسیعی از اراضی غیر قابل زراعت کویر قم است.