۱۳۸۸ آذر ۲۱, شنبه

فیس بوک بازی

این خبر جالب و قابل تامل رو چند روز پیش دیدم. قضیه، پیدا کردن 10 بالون قرمز هواشناسی هست که در 10 نقطه آمریکا قرار داده شده بودند و شرکت کنندگان با استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی باید جای این بالون ها رو پیدا می کردند. طراح مساله هم آژانس تحقیقات پیشرفته دفاعی وزارت دفاع آمریکا - یا یه اسمی شبیه این - بوده و برنده 400 هزار دلار تعیین شده هم یک تیم از بخش علوم اجتماعی دانشگاه ام آی تی...
نکته جالب، پیدا کردن این 10 بالون قرمز و در واقع حل مساله، فقط 9 ساعت بعد از طرح سوال بوده.
روش کار این تیم این طور بوده که برای فردی که جای بالون رو پیدا کرده بودند 2000 دلار جایزه تعیین کرده بود و همینطور مبلغ کمتری به افرادی که دعوتنامه همکاری با این تیم رو برای یابنده اصلی فرستاده بودند.
یعنی پاداش مادی و تشویق و تطمیع و ترغیب و یا هر چی، در کنار تاثیر و کارکرد اینترنت و فیس بوک و توئیت و ...

مخالفت و حذف و سرطانزا اعلام کردن، آسونترین راه برخورد با یک پدیده جدید هست.

هیچ نظری موجود نیست: