۱۳۸۹ شهریور ۶, شنبه

دریاچه ارومیه

دریاچه نمک ارومیه هم قرمز شد. زمستون 87 خلیج فارس به دلیل شکوفایی کشند قرمز یا red tide هم تغییر رنگ داده بود. گفته می شه که عامل تغییر رنگ دریاچه ارومیه میکروارگانیسم مسبب قرمز شدن خلیج فارس و یا نادلاریای مسئول شکوفایی جلبکی دریای خزر نیست، چون این گونه ها قادر به زیست در محیط شدیدا نمکی دریاچه ارومیه نیستند. نوعی آراکی باکتر هالوفیل مسئول این تغییر رنگ هست.
دریاچه ارومیه، به دلیل تبخیر سطحی سال به سال در حال کوچکتر شدن هست. ناکافی بودن بارش ها و برداشت بی رویه آبهای زیر زمینی و سو مدیریت منابع آبی سرریز به دریاچه که ورودی آب به دریاچه رو کم می کنه، تغییرات آب و هوایی، سد سازی و پل میانگذر دریاچه از دلایل کوچک شدن دریاچه است که نتیجه تغییر اکوسیستم وغالب شدن یک گونه خاموش هست.
روزانه حدود نیم سانتیمتر از ارتفع آب دریاچه کم میشه.
این دریاچه رو یونسکو جز منابع زیست کره قرار (pdf) داده. و همینطور جنگل های حرای خلیج فارس و تالاب انزلی.
اواخر شهریور 85 که برای یک کنگره تبریز رفته بودم، با چند دوست و همسفری، سری هم به دریاچه زدیم. اسم قدیمی دریاچه ارومیه چیچَست بوده. یعنی درخشان. باید ظهر اونجا برسی تا معنی چیچست رو بفهمی. زمینی که یک لایه نمک سفید بود... تا بعد از ظهر با لباس های سفید شده از نمک برگشتیم. اون موقع ریدر هنوز اختراع نشده بود وگرنه کلی لایک می زدم و حتما شر می کردم. دیدنی بود. هرچند که لذت دیدن دیدنی های  منحصر به فرد طبیعی، همیشه با افسوس همراهه و نگرانی اینکه آیا تا همیشه می مونه. برای همیشه  نه، حداقل اینکه روند طبیعی خودش مختل نشه.
چیزی دیگه ای هم که هم اونجا شنیدم و بعداً توی تی وی خودمون در موردش گفت، لجن درمانی با گل و لای دریاچه بود. البته من بیشتر ترسیدم که هجوم به دریاچه به این منظور بیشتر سبب بهم خوردگی محیط اونجا بشه بشه. این قضیه پایه علمی داره؟

۱ نظر:

Iman Sayah گفت...

همیشه نام های زیبا فراموش می شن. و تبدیل می شن به نام های خودخواهانه. این سایه شما ما را به یاد روشنایی انداخت