۱۳۸۷ آذر ۱, جمعه

نمایش زنده متابولیسم هم!

هم(Heme) بخش غیر پروتئینی مولکول هموگلوبین هست که یک اتم آهن هم داره. هموگلوبین هم که ماکرومولکولی است در خون که علاوه بر ایجاد رنگ قرمز خون وظیفه مهم تری در بدن به عهده داره و اون هم انتقال اکسیژن از شش به بافت هاست و در راه برگشتن هم دی اکسید کربن رو از بافت ها به شش می بره تا با یه بازدم از بدن خارج بشه.

اصل مطلب این یادداشت چیز دیگری است. حتما پیش اومده که در اثر افتادن از جایی یا ضربه دیدن قسمتی از پوست شما کبود شده یا دچار خون مردگی شده و با توجه به شدت ضربه مدت ها طول کشیده تا کبودی پس از کلی رنگ به رنگ شدن از بین رفته!

ولی چرا؟

دلیل کبودی اولیه و ایجاد خون مردگی پاره شدن تعدادی از مویرگ های بافت بر اثر ضربه و خروج خون و وارد شدن به فضای خارج از مویرگ هاست.

اتفاقی که میافته اینه که مویرگ ها ترمیم خواهند شد ولی خونی که از مویرگ ها بیرون رفته در فضای میان بافتی باقی می مونه، قسمت پروتئینی هموگلوبین های خارج شده که داستان دیگه ای داره ولی می مونه مولکول رنگی هم ...

پس از مدتی از دریافت ضربه خون مردگی به رنگ قرمز تیره و یا بنفش خودش رو نشون می ده. شما در این مرحله از زیر پوست هموگلوبین ها رو دارید می بینید!

اما رنگ بعدی رو که می بینید باید طیف بنفشی باشه که کم کم به سبزتبدیل می شه. مسئول رنگ سبز ترکیب بیلیوردین هست. از اثر آنزیم هم اکسیژناز بر روی هم(Heme) ، بیلیوردین سبز ایجاد می شه.

و کم کم این رنگ سبز هم جای خودش رو به زرد میده. رنگ زرد هم به دلیل تاثیر آنزیم بیلیروبین رداکتاز روی بیلیوردین و تشکیل بیلیروبین هست. همون بیلیروبینی که باعث می شه که در بیماری "یرقان" یا همون "زردی" ظاهری زرد رنگ به پوست و سفیدی چشم بده...



و در آخر این رنگ زرد هم ناپدید می شه چون از اینجا به بعد در درون سلول های کبدی اتفاق میافته که دیدنی نیست دیگه! و شما خوب می شید یا شاید هم خوب بشید یا خوب بشید!!!
از این به بعد می تونید از این همه اتفاق منظم و حساب شده که با یه کبودی شاید دردناک پیش میاد لذت ببرید.

* برای آدم گلابی عزیز!

۲ نظر:

Shadi گفت...

that was most interesting! now i know what happened too my poor eye! thanks for sharing it!

ناشناس گفت...

سلام فلاوين جان
خوشحالمم که وبلاگ آموزنده و در عين علمي بودن پر احساستو مي بينم
خدارو شکر انگار رو به موت نبود و حسابي آهني شده !
به اميد ديدار