۱۳۸۸ مرداد ۲۸, چهارشنبه

تجزیه جادوی شب...

اگر رهگذر همین حوالی و لینک های دور و بر هستید، باید کافه چی رو بشناسید. کافه چی پرسیده که شبها چه اتفاقی می افته که آدم مهربون تر و احساساتی تر می شه و مثل اینه که یه جفت استامینوفن کدئین رو با هم خورده باشه...
راست می گه!
ولی بر خلاف نظر ایشون که از پزشک ها و بیو لوژیست ها انتظار جواب ندارند و به نیچه و فلاسفه دایورت کردند این مساله رو، دقیقا این حالتی که کافه چی گفتند به دلایل کاملا فیزیولوژیک هست.
بعد از غروب، ترشح کورتیزول در بدن کم می شه. این هورمون در ساعت های اولیه صبح بیشترین غلظت رو در خون داره و هدفی جز این نداره که فرد رو در حالت Fight and Flight یا همون جنگ و گریز قرار بده و آلرت تر کنه فرد رو.
برای اینکه از صبح باید بجنگی تا مثل اجداد نئونادرتال گرامی زنده بمونیم! حالا با سنگ و چوب که نه...
کورتیزول یه هورمون استروئیدی هست. مشابه ترکیباتی که آمپولش توی باشگاههای بدن سازی به وفور پیدا می شه.
یکی از عوار ض جانبی این ترکیبات پرخاشگری و پایین اومدن قدرت تحمل و خروس جنگی شدن هست.
کافه چی راست می گه قدرت تحمل ما شب ها بیشتره...
ساعت فیزیولوژیک بدن از این نمونه ها زیاد داره.
حتما پیش اومده شبای امتحان که بیدار مونده اید با اومدن صبح، خوابالودگی هم کمتر شده؟
شاید بد نباشه گفتن این که اونایی که شب بیدار یا Night Owl هستند، یک روال طبیعی رو به هم میزنند.
این تنها نیست البته...
ملاتونین هم هست. ملاتونین یه هورمون دیگه است که از هیپوفیز ترشح می شه و در خواب و بیداری و فرایند های تولید مثلی به خصوص در جانوران نقش داره.
ترشح این یکی با نور روز مهار می شه و در تاریکی شب بیشتر.
خواب آلودگی بهار رو هم به این هورمون نسبت دادند.
بگذریم از این که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی داره و به همین دلیل اونایی که شب بیدار هستند بیشتر در معرض سرطان هستند. آمار سرطان سینه در خانم های پرستار که شب کاری های بیشتر دارند، به طور معنی داری بالاتره...
فرم خوراکی این هورمون خواب آور برای افرادی که سفرهای هوایی طولانی دارند و معمولا چند روز اول قاطی هستند استفاده می شه.
ولی به عنوان آرام بخش و خواب آور تنها در همون باشگاه های بدن سازی و... ظاهرا رواج داره، چون سال هاست که ثابت شده در کنار خواب کننده بودن، مابقی اثراتش رو هم نشون می ده!
کافه چی عزیز! همه ما داریم این عامل جادویی رو...
ولی من هیچ چیزی رو جادویی تر از بیولوژی و بیوشیمی و فیزیولوژی ندیدم...

۹ نظر:

کافه کافکا گفت...

ممنون

ناشناس گفت...

خیلی خوبه که توضیح دادی. حالا میدونم واسه سئوالها و چرا هایی که تو ذهنم میاد سراغ کی بیام. اشکالی که نداره؟

virtuosogirl گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
هستی گفت...

سلام دوست خوبم
ممنون که وقت گذاشتی و اینقدر کامل توضیح دادی مطلب رو.. با اینکه نصف تو هم از بیولوژی و فیزیولوژی و ... سر در نمیارم ولی به جان خودم من هم در کامنتی که به کافه چی داده بودم به "خواب" اشاره کردم! به خودم امیدوار شدم :)

يك صداي بي‌صدا گفت...

گمان كنم شب‌ها فقط به خاطر اينكه آدم (شايد هم خودم!) از شدت كار، خيلي خيلي خيلي خسته و داغون است حوصله جنگ و جدل نداره

کاریز گفت...

چه جالب ! من هیچ کدوم از اینایی را که نوشتی نمی دونستم .
خیلی ساده و خوب و مفید نوشته بودی حتی برای من که از علم پزشکی هیچ سر در نمی آورم .

کاریز گفت...

فقط نمی دونم چرا مطلبت تو گودر ناقص میاد و کامل نیست تا شر کنم . اخه حیف هست که مطالب به این خوبی و مفیدی که می دونم خیلی ها نمیدونن همینطور بمونه .
باز هم مرسی .

فلاوین گفت...

کسری...
خواهش می کنم!
البته به قول ابوالسعید ابوالخیر، ما این همه نیستیم!

ناشناس گفت...

سلام خانوم دکتر. خوبی؟ چند وقتی بود خونه ما نیومده بودیها...:)
مطلبت رو راجع به اون هورمونهای عجق وجق خوندم. خیلی باحال بود. کاش زودتر میدونستم:)
دستت درست.