۱۳۸۷ مهر ۲۸, یکشنبه

روز جهانی پوکی استخوان


باز یه روز جهانی دیگه...

20 اکتبر هر سال روز جهانی پوکی استخوان هست یا استئوپروزیس (osteoporosis) و مسلم هست که در این روز " پوکی استخوان" گرامی داشته نمی شود! بلکه قرار هست راههای مقابله با این بیماری خاموش بررسی بشه. و مثل خیلی از بیماری های مزمن دیگه باز هم رد پای تغذیه رو می شه دید.

پوکی استخوان به وضعیتی گفته می شه که در اون استخون ضعیف و نازکتر از حد معمول می شه و دانسیته اون کم می شه و به این دلیل به راحتی در ناحیه لگن یا مچ یا ستون مهره ها شکسته میشه .


سمت راست استخوان دچار استئوپروزیس - سمت چپ استخوان سالم


تغذیه نقش پیشگیری در پوکی استخوان رو داره و نه درمان. از اونجایی که این بیماری بیشتر افراد مسن رو درگیر مکنه، تغذیه درست و تحرک کافی در دوران کودکی و جوانی بیمه کننده سلامت استخوان ها " به وقت پیری" است.

از طرف متخصصین، مصرف کافی شیرو سایر لبنیات، منابع ویتامین D به صورت غذا یا مکمل یا مواجه کافی با آفتاب (البته نه به مقدار اور دوز و متمایل به سرطان پوستی که ما تو شهرمون بهره مند هستیم!) و برنامه منظم فعالیت های فیزیکی و ورزش توصیه شده و همینطور دل کندن از انواع نوشابه ها به خصوص کولاها و کنار گذاشتن سیگار و سایر دخانیات...



البته افرادی که به دلیل نوع خاصی از بیماری ها به طور طولانی مدت از کورتون ها استفاده می کنند بیشتر در معرض ابتلا هستند.

بر خلاف بیماری های قلبی عروقی که بیشتر آقایون رو درگیر میکنه استتئوپروزیس شیوع بالاتری در خانم ها داره که به دلیل تغییرات هورمونی پس از یائسگی است. ترشح استروژن که به حفظ کلسیم در ساختمان استخوان کمک می کنه در این دوران قطع می شه.

هدف روز جهانی پوکی استخوان امسال اطلاع رسانی و آموزش برای عموم مردم و سیاستمداران برای پیشگیری از ابتلا این بیماریست که در نتیجه نبود آگاهی کافی اتفاق می افته.

۳ نظر:

ناشناس گفت...

بابا فعال
به روز
آپ تو دیت

Unknown گفت...

سلام دوست نویافته
چندتا از پستهای وبلاگت رو خوندم و ممنون و خوشحالم از اینکه اطلاعاتت رو در احتیار ما خواننده ها قرار میدی

ناشناس گفت...

سلام، واقعا که اینجا همیشه مرداد است.